Ördögöt a falra!
2015 Godot galéria, Ericsson galéria
Ne fesd az ördögöt a falra, mert megjelenik, szól a közmondás. De úgy tűnik, az emberek nem hisznek benne, mert szeretik az ördögöt a falra festeni. Háborút, nemzethalált, gazdasági összeomlást, betegséget, terrorizmust, elszegényedést és még ezer bajt vizionálni, nem ritkán azzal a céllal, hogy mások véleményét a saját kedvük szerint befolyásolják. S festik politikusok, újságírók, gazdasági elemzők, igehirdetők, pszichiáterek, írók, dramaturgok, rendfenntartók, jogászok, tanárok és a többiek, mert szeretik, s mert megfizetik ezért őket.
Az a baj, hogy az ördög végül megjelenik. Amikor a legkevésbé remélnénk, várnánk, hinnénk, hogy egyáltalán létezik. S amikor ez megtörténik, s rémülten segítséget kérve beszélni akarunk róla valakinek, már el se hiszi senki, mert addigra annyi ördög lett a falra festve, olyan szörnyűek, színesek, változatosak és félelmetesek, hogy a testet öltőt fel se ismerjük, főleg azért, mert sokszor épp olyan, amilyennek sose hinnénk: egyszerű, szép, intelligens, kedves, jól nevelt.
drMáriás ezúttal a gonosz témakörét járja körül. Hogy vajon fel tudjuk-e ismerni a gonosz arcát, vagy sem. Egyáltalán, van-e arca. Mert van, akinek papírja van róla, mert a társadalom akként bélyegezte meg, s van olyan, akit minden szörnyű bűne ellenére is hatalmas hősként ünnepel. Vannak, akiket megbüntet, s leszolgált büntetésük után is megvet, s vannak győztesek, akik a büntetés elől elmenekülnek, s boldogságban, kényelemben és mesés jólétben dúskáló eszményképekké válnak.
drMáriás a szimplán meggyanúsítottaktól a tolvajokon, sikkasztókon és a hőssé nemesedett betyárokon át a legsúlyosabb sorozatgyilkosokig, terroristáig és emberevőkig választotta ki új alkotásainak portréalanyait, akiket a tőle megszokott módon valamelyik neves művész műtermébe helyezett, hogy a művészet szépségét a valóság szörnyűsé1 gével ütköztesse. Az, hogy a szereplők melyik művész alkotói nyelvezetére, vagy élethelyzetére utalva jelennek meg, egy ellenpontozó és párhuzamba helyező játék keretében dől el, ami azért is izgalmas, mert a művészet és a bűnözés világa nincs mindig távol egymástól. Hiszen a művészet is sokszor az ártatlan szépségén túllépve az őrület, az agreszszió, a félrevezetés, a manipuláció és a lelki roncsolás vizeire is kievez, miközben a legszörnyűbb bűnözőknek is olykor jó ízlése, a művészetről alkotott izgalmas és értő véleménye, sőt, értékes és színvonalas műgyűjteménye van.
Lépjen be drMáriás műtermébe és induljon egy utazásra, amelyen a művészet játékos módon igazságot oszt úgy, hogy miközben szembesülünk a világ szörnyűségeivel, felülkerekedünk rajtuk. Hisz azért lettek itt ezek az ördögök a falra festve, hogy az elszörnyülködés élményén túllépve képessé váljunk feldolgozni magunkban a gonoszt, legyőzzük, sőt, jó esetben akár még hangosan ki is nevessük. Mert a gonosznak nem egy arca van, hanem sok, és egyik sem egyértelműen csak az, és egyik sem végérvényesen az. Bennünk is ott van, s csak a megfelelő helyzetre vár, hogy színre lépjen.
Ezek a képek egy időre letörik a szarvát.
Festmények
- Al Capone Delaunay műtermében
- Rúzsa Sándor Georges Seurat műtermében
- Trebitsch Ignác Vlaminck műtermében
- A tiszazugi arzénos asszonyok a r penck műtermében
- Sobri Jóska Kokoschka műtermében
- A Viszkis rabló és a rendőrök Malevics műtermében
- Breivik mint országimázs
- Báthory Erzsébet Picasso műtermében
- Matuska Szilveszter mint Mona Lisa
- Magda Marinko Arnulf Rainer műtermében
- Cinkotai Kiss Béla Lautrec műtermében
- Tarsoly Kulcsár Princz és barátaik Munch műtermében
- Pándy András David Hockney műtermében
- deSade márki Max Beckmann műtermében
- Andrij Csikatilo Francis Bacon műtermében
- Drakula szarvassá változik Bartók műtermében
- Charles Manson Giorgio de Chirico műtermében
- Egy áldozat Piet Mondrian műtermében
Kisméretű papírmunkák
- A Fekete Angyal egy gyermek műtermében
- A Trabantos Gyilkos egy karikaturista műtermében
- Al Capone Georg Grosz műtermében
- Alice Wuornos Kokoschkánál
- Ambrus Attila Jasper Jones műtermében
- Andreas Baader Enzo Cucchi műtermében
- Balogh Lajos E. L. Kirchner műtermében
- Bogdán József Stovoda Hundertwasser műtermében
- Bonnie és Clyde Arnulf Rainer műtermében
- Carlos Charles Angrand műtermében
- Erdélyi Nándor egy lelki beteg műtermében
- Hasfelmetsző Jack Baselitz műtermében
- Holhos Jánosné Basquiat műtermében
- Issei Sagawa Yayoi Kusama műtermében
- Jancsó Piroska és Borbála Clemente műtermében
- Jeffrey Dahmer Hermann Nitsch műtermében
- John Wayne Gacy Henry Edmond Crossnál
- Kannibalizmus-oktatás az Issei Sagawa Egyetemen
- Kiss Béla Picasso műtermében
- Kodelkáné vagy öl vagy hal
- Kovács Péter Várnai György műtermében
- Különös igazoltatás
- Lucky Luciano Paul Klee műtermében
- Magda Marinko Vasarely műtermében
- Néró Robert Delaunay műtermében
- O. J. Simpson Bada Dada műtermében
- Oscar Pistorius Yue Minjus műtermében
- Pándy András Warhol műtermében
- Pipás Pista Derainnél
- Repülős Gizi Matisse műtermében
- Ronnie Biggs Paul Signac műtermében
- Rózsa Sándor Hirst műtermében
- Sade Márki Antonin Artaud műtermében
- Soós Lajos Kathe Kollwitz műtermében
- Szabó Zoltán Jean Cocteau műtermében
- Ted Bundy a Vadak műtermében
- Tocsik Márta Joan Miró műtermében
- Tribuszerné Emil Nolde műtermében
- Ulrike Meinhof Gerhard Richter műtermében
- Vlaminck fantomképe a Zodiákusról